Kau Yang Tak Mengerti
this site the web

Limpahan warga asing dalam sektor industri, Keperluan negara atau kebebalan BN ?


Semua orang tahu warga asing kian membanjiri sektor-sektor pekerjaan warga tempatan, dalam industri pembuatan, pembinaan, pertanian, perladangan, peternakan, perniagaan, perkhidmatan, restoran, sekuriti, sektor awam dan tah apa-apa sektor lagi. Kenapa ?

Ada penganalisis bengap berkata :
"jumlah pekerja asing yang ramai menunjukkan kebergantungan negara terhadap mereka kerana rakyat tempatan tidak berminat untuk mengisi kekosongan bagi pekerjaan tertentu."

"Kebergantungan Malaysia terhadap pekerja asing amat tinggi terutama dalam sektor
perkhidmatan, pembinaan, perladangan, dan pembuatan. Keadaan itu amat
menguntungkan kedua-dua belah pihak, iaitu negara Malaysia dan juga pekerja
asing yang datang dari pelbagai negara seperti Indonesia, Nepal, Myanmar,
Bangladesh, Vietnam, China, Sri Lanka, Thailand, Kemboja, Pakistan, dan lain-lain
lagi. ...............
Daya saing dan semangat bekerja tanpa mengira penat, bahaya atau kotornya sesuatu pekerjaan membuatkan warga asing menjadi pilihan majikan di Malaysia. .................... Majikan di Malaysia pula cenderung menggaji pekerja asing kerana memerlukan tenaga pekerja yang ramai seperti di kilang, tapak pembinaan, dan sektor pembuatan.Ditambah lagi dengan pembayaran gaji yang agak rendah dan kebajikan warga asing yang tidak begitu diambil kira, menjadikan kedatangan warga asing dialu-alukan oleh majikan-majikan di Malaysia."

"Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia Datuk Thomas George berkata dasar yang semakin liberal terhadap pengambilan pekerja asing di Malaysia wujud berikutan pertumbuhan pesat ekonomi, yang sebahagian besarnya dipacu oleh industrialisasi di negara ini.

Berucap merasmikan Simposium Kebangsaan mengenai Dasar Pekerja Asing di Malaysia anjuran bersama kementerian itu dan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) di sini, beliau berkata daripada jumlah keseluruhan 11.3 juta tenaga kerja yang ada di Malaysia, 2.2 juta adalah warga asing." - sumber : Bernama 20 Oktober, 2008.

"Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Wahid Md Don, berkata pertambahan pekerja asing di negara ini disebabkan permintaan yang tinggi di kalangan majikan berdasarkan keperluan di sektor masing-masing.

Jabatan Imigresen pula terpaksa meluluskan semua permohonan dan membenarkan pengambilan pekerja berdasarkan jumlah yang dimohon kerana ia adalah keperluan untuk menggerakkan industri terbabit.

“Jika jabatan ini menghalang atau mengehadkan kemasukan pekerja asing, dikhuatiri ia akan menjejaskan beberapa sektor utama negara ini. Justeru, Imigresen setakat ini meluluskan kebanyakan permohonan majikan." 2007

Ada yang mendakwa kebanjiran warga asing adalah disebabkan warga tempatan yang terlalu memilih kerja. Tetapi, ...
  1. Tahukah anda bahawa ada majikan tempatan yang enggan membayar gaji kepada pekerja tempatan? atau membayar gaji kurang daripada apa yang dijanjikan.

  2. Tahukah anda bahawa ada majikan tempatan yang mengambil pekerja tanpa rasmi, enggan membuat kontrak yang jelas, tidak menandatangani surat lantikan, atau mengelakkan apa-apa dokumentasi bertulis yang merekodkan rekod pekerja. Gaji bayar tunai.

  3. Tahukah anda bahawa ada majikan bersikap perkauman, yang mengutamakan bangsanya sahaja? Atau bersikap perkauman yang anti sesuatu bangsa? anti Melayu?

  4. Tahukah anda bahawa ada majikan bersikap kronisasi, yang mengutamakan mereka (dari sudut pengambilan pekerja dan juga kebajikan) yang mempunyai hubungan kekeluargaan, kenalan, rakan, atau berkaitan dengannya. Amalan ini adalah amalan turun temurun yang diamalkan terutama di jabatan-jabatan kerajaaan, sektor awam, syarikat berkaitan kerajaaan seperti KTMB, Telekom, Petronas, TNB, IPTA2 dan lain2.

    Masalah ini sering disalah faham oleh kaum Cina dan India, bahawa syarikat Melayu tolong Melayu sahaja. Sebenarnya Melayu itu bukan tolong Melayu, tetapi mereka memilih bulu dari kroni mereka sendiri sahaja. Pembetulan !!!

  5. Tahukah anda bahawa ada majikan memilih bulu, kerja jawatan sama dan melakukan kerja yang sama dan sama2 penat lelah berkerja dalam satu pasukan. Malangnya jurang gaji berbeza dengan amat ketara atas tanpa sebab-sebab yang munasabah.

  6. Tahukah anda ada majikan yang mahu pekerja memberikan komitmen kerja 800% tanpa mengira masa dengan kos yang amat rendah. Ini seperti bayar seringgit nak beli nasi lemak dua bungkus, roti canai 2, teh tarik gelas besar 1, kari daging untuk cicah roti ...

  7. Tahukah anda bahawa ada pekerjaan yang bekerja lebih 12 jam sehari, 7 hari seminggu dan tiada off day sepanjang tahun walaupun cuti umum? Ini sering dilakukan oleh syarikat sekuriti yang mengawal kawasan perumahan di luar bandar. Kata ada akta buruh/pekerja, tapi simpan dalam fail mana pun tak tau.

  8. Tahukah anda bahawa ada majikan yang menganggap pekerja adalah seperti hamba abdi, dan bukan aset syarikat. Ia mahu disembah dan pekerja mesti melakukan apa sahaja yang disuruhnya... gaji macam mana? Ada yang tak dibayar gaji pun, bagi upah makan je cukup. Tiap-tiap hari datang kerja, kerja bersungguh-sungguh, komitmen, tiada tuang2 atau curi tulang, sibuk, tapi cukup bulan gaji bertunda-tunda ke bulan seterusnya dan akhirnya tak dibayar pun.

    Report kat Pejabat Buruh, Pejabat Buruh awal2 lagi dah kaw team dengan majikan... kata Pejabat Buruh, tak da rekod pekerja kerana tiada surat tawaran, kontrak tak jelas/bermasalah kenapa sign, tiada surat lantikan kenapa terus kerja bla, bla, bla ...

  9. Tahukah anda ada ada majikan yang tak jaga pun kebajikan pekerja, misalnya pekerja ramai tapi tiada KWSP, socso ... bila report, boleh pulak pihak KWSP memberi khidmat nasihat kepada majikan bagaimana untuk mengelakkan bayaran KWSP. "buatkan petisyen yang ditanda tangani pekerja yang mengatakan mereka tak mahu KWSP, senang kan".

  10. Tahukah anda ada majikan yang bayar gaji kepada warga asing sangat tinggi, perbezaan yang amat ketara jika dibandingkan dengan pekerja tempatan (berjawatan sama) dengan alasan pekerja asing super rajin (rajin membodek), secara langsung ia mematikan terus semangat warga tempatan untuk bekerja.

  11. Tahukah anda bahawa ada majikan apabila interviu, bahasa inggeris kena bagus, itu bagus, ini bagus, ... tetapi bila warga asing, tak reti bahasa inggeris no problem, tak reti itu tak reti ini ... no problem boleh ajar,... Mungkin bila tengok muka warga tempatan dia menyampah, tapi bila tengok muka bangla ... dia nak peluk cium, weeeeekkkk.

  12. banyak lagi kalau nak senaraikan, boleh senaraikan dalam komen pos ini...

Kesimpulannya ...
Kepada majikan atau syarikat dan juga kerajaan bangsat nasional yang bengap, sebangsat, bangsatnya sejak dulu, kini dan selamanya... kalau korang rasa warga asing itu rajin, kos buruh yang teramat-amat rendah.... pergi la bukak kilang atau apa-apa industri kat negara mereka, kat Indon ker, kat Bangla ker, kat Myamar ker, kat Filipina ker, kat India ker .... kan tenaga kerja mereka murah, kat negara mereka tu korang boleh dapat lagi banyak tenaga kerja murah, negara mereka miskin, kos teramat-amat rendah ... jadik apa lagi peghi berambus la ke sana .... kenapa nak bina industri kat sini kalau pekerjanya adalah warga asing, bukankah lagi jimat kalau terus bukak industri-industri tu kat negara warga asing itu sendiri??? bengap, bahaloll, bangangg, celaka punya bangsat-bangsat nasional. tak habis-habis jual maruah negara untuk perut babi mereka.



"UMNO adalah parti pukimak yang telah mengkianati bangsa Melayu, tanah Melayu, menjual maruah Melayu, seinci demi seinci, sekaki demi sekaki, seekar demi seekar, sehektar demi sehektar bumi ini dijual oleh UMNO kepada luar, dahulu Singapura, ..... kemudian Pulau Batu Putih, lagi,..... apa lagi hak rakyat Malaysia yang sedang dan akan ditelanjangkan oleh UMNO. Perjuangan UMNO memperjuangkan bangsa Melayu, hak orang Melayu adalah FANTASI semata-mata bukannya realiti, hanya zombie-zombie tegar UMNO yang tak mengerti dan tak mahu menerima hakikat ini. Lebih banyak warga asing di bumi ini maka lebih banyaklah generasi pelapis negara digantikan dengan benih kacukan warga asing. CELAKA PUNYA UMNO, BANGSAT-BANGSAT NASIONAL. UMNO PARTI CILAKAK, LANCAU"

0 komen:

Related Posts with Thumbnails
 

Pasai Blog Ini

MERDEKA bukan pada mata, juga pada minda, rakyat boleh bersuara atau mempunyai pandangan sendiri. Negara kita mengamalkan sistem demokrasi, oleh itu sistem kerajaan terdiri daripada dua golongan iaitu pemerintah dan juga pembangkang. Pembangkang adalah sebahagian daripada sistem kerajaan berdemokrasi, bukan pengkhianat negara! Hanya mereka yang bodoh yang tak memahami erti demokrasi, takkan dapat memahaminya. Peranan pembangkang adalah mengimbangi sesebuah kerajaan, supaya pemerintah yang memerintah tidak menggunakan kuasa sewenangnya. Sesebuah kerajaan bukanlah seperti kelab bola, maka kita sebagai rakyat Malaysia harus lebih bertanggung jawab kepada negara dan bukan parti politik yang dipuja. Angguk punya angguk menyembah pemimpin, menyembah ketua, menyembah raja,... penyakit negara membarah dan makin parah. Adakah kita mahu sejarah hitam tanah melayu (suatu BALA, bencana, musibah) berulang? Ini janji Allah swt. kepada mereka yang mengkhianati amanah-Nya.

Lain-lain