Kau Yang Tak Mengerti
this site the web

MRRII design failure oleh Bangsat Negara(BN)

Dah repair retak lagi, repair lagi retak lagi,repair retak lagi, repair, repair, repair… retak, retak, retak lagi. WOI! BILA NAK HABIS NI!!! DAH BERBILION DUIT NEGARA HABIS UNTUK BELA BABI-BABI TONYOK.
  • Soalan pertama: bolehkah MRRII diperbaiki dengan sempurna?
  • Soalan kedua: bila MRRII nak runtuh dan mengorbankan ramai orang?
  • Soalan ketiga: siapa si celaka yang nak design MRRII macam tu?


Seni bina flyover MRRII Dari jauh flyover MRRII nampak macam tak da apa-apa masalah. Nampak gah seperti pemimpin-pemimpin negara kita. Hebatnya flyover MRRII, ia dibina di atas jalan yang sempit lagi sibuk. Wah! Mala zia boleh! Itu flyobe boleh bikin ini jalan kepong ma, lulu jalan ini manyak sibuk ma. Pagi-pagi talapik jem, tengah ali jem, lagi petang lagi jem ma. Ini jalan hali-hali sibuk ma. Itu flyobe sudah lama bikin ma, keleta loli bas banyak belat ma. Kalau itu flyobe ta lak boleh tahan ma, belat-belat jangan lalu ma, kasi itu basikal saja lalu ma, basikal ringan ma. Semua orang kalu mau lalu itu flyobe mesti naik basikal ma, ta lak belat, jimat minyak, ta lak asap, ta lak pe ce malan, ta lak talapik jem, ta lak rosak oozon, ta lak aaa .... itu aaa ... pe mana san ... galobal ma. Ha, ha, ha, ha ...

Bentuk seni bina flyover MRRII adalah seperti huruf T, lihat rajah di bawah.




Mungkin kebaikan reka bentuk ini adalah ia boleh dibina dalam ruang yang sempit dan dikelilingi bangunan sedia ada. Apakah faktor yang diutamakan dalam pembinaan flyover ini? Menyelesaikan masalah trafik yang tinggi di waktu pagi (pergi kerja, sekolah dll) atau di waktu tengah hari (keluar makan) atau waktu petang (balik kerja, sekolah dll) atau sepanjang waktu? Mampu kah MRRII mengatasi beban trafik yang tinggi?

Trafik di waktu pagi:


Trafik di waktu tengah hari:


Trafik di waktu petang:


Boleh dikatakan kebanyakan jalan terutama yang menghubungi luar pusat bandar dengan bandar/luar bandar mempunyai nisbah trafik yang berbeza pada waktu-waktu tertentu. Misalnya di awal pagi, trafik yang tinggi menghala ke Bandar raya Kuala Lumpur, Selayang, Petaling Jaya dan lain-lain. Sebelah tengah hari juga boleh dikatakan sibuk pada kedua-dua arah. Manakala di sebelah petang, trafik yang tinggi pada laluan keluar dari pusat bandar.

Oleh itu kesan trafik pada flyover adalah tidak seimbang pada masa-masa puncak (peak hours) dan ia kelihatan seperti bermain jongkang-jongket.

Oleh sebab ketidakseimbangan yang melampau pada waktu-waktu puncak, kemungkinan untuk berlaku kegagalan pada titik imbangan (fulkrum) adalah tidak mustahil. Sekali pun jika tiang-tiang di skru-skru kuat dengan tetulang jejantas, akan ada pada satu tahap di mana skru-skru mengalami tekanan/tegangan/keterikan melampau yang kesudahannya adalah kegagalan pada titik-titik penyambungan.

Tegangan dan tarikan melampau secara berterusan akan memberikan jangka hayat yang lebih pendek kepada flyover MRRII. Jadi taklah menghairankan jika MRRII retak selepas digunakan. Ia memang dari mula direka bentuk untuk failure dan kemudian boleh claim penyelenggaraan berterusan. “kerajaan terpaksa menaikkan kadar tol, ini kerana kos penyelenggaraan meningkat setiap tahun. Saya kerja punya orang, awal pagi lagi saya sudah bangun pergi kerja... rakyat Malaysia saya sudah kerja, saya punya bangsa pun saya kerja juga, kroni saya jaga. Malaysia BOLEH !!!

Tegangan dan terikan pada titik fulkrum yang tidak seimbang.

Adakah jurutera pakar terlepas pandang pada masalah-masalah ini? Rasanya tidak, kerana ada yang lebih pakar daripada mana-mana jurutera yang terpakar di dunia sekalipun dalam pembinaan bangunan, jalan, jambatan atau apa-apa binaan je lah. Setinggi mana pun pangkat seorang jurutera dia tetap makan gaji, makan tender, kalau klien hendakkan binaan macam ni, macam tu, dia perlu ikut ATAU no soru, no money, no more tender, black listed. Mereka yang mengabaikan etika sebagai jurutera kita boleh anggap mereka ini sebagai babi-babi belaan. Kalau ada ternakan babi maka mesti ada tokeh babi, siapa tokeh babi pada masa tu?? Terkenal sebagai pelopor slogan Malaysia BOLEH !!! Boleh itu! Boleh ini!, Malaysia BOLEH!!! (Lemahnya minda Malaysia yang diasuh oleh pemimpin-pemimpin negara. Nak buat sesuatu kena jerit kuat-kuat Malaysia BOLEH. Negara-negara maju tak da pun banyak berslogan, tapi dah lama maju. Negara Indon/ Thai pun maju jugak, ada macam-macam binaan yang canggih-canggih dan menarik, ada LRT dan lain-lain, malah lagi canggih dari Malaysia, tapi tak la sibuk dengan slogan boleh itu! Boleh ini! Rasanya macam pernah dengar ayat ni... kat mana ye??? “kalau banyak sangat berslogan, minda akan jadi buntu”, tak kisahlah mana-mana pun, tapi memang betoi, majoriti akai rakyat Malaysia terutama berbangsa Melayu telah BUNTU dan MEMBATU disumpah tokong mereka yang mudah lupa).

Berbalik kepada si tokeh babi-babi tonyok tu, siapa punya kuasa pada masa tu adalah xPM che det dan xmenteri KejaRaya sami tarak malu. Sapa berani tegor chedet ini tak boleh buat nanti ada masalah? YOU FIRED!!!! Bangsat, celaka punya chetdet, pasai kroni dia jadikan rakyat Malaysia sebagai makanan kroni-kroni babi dia. Slogan baru untuk tun chetdet, TUN DR MAHATIR ADALAH PENGKHIANAT BANGSA, NEGARA, AGAMA, RAKYAT Malaysia DAN DUNIA ISLAM SELURUHNYA.

Akibat kebodohan hardcore UMNO, menyembah pemimpin-pemimpin mereka? Seluruh rakyat Malaysia menjadi mangsa kerakusan dan ketamakan pemimpin-pemimpin mereka. Oleh itu UMNO adalah sebuah parti ala “ayah pin”, bertokongkan pemimpin mereka, pengkhianat bangsa, negara dan agama serta dunia Islam seluruhnya, UMNO juga adalah pencemar agama Islam yang suci.

CELAKA BANGSAT-BANGSAT NEGARA (BN)!!!, nak tengok ramai rakyat Malaysia terkorban pas tu boleh la lagak sebagai hero yang mengutamakan rakyat. PODAH!!!




Sumber gambar foto:
  1. http://www.mysinchew.com/node/14602
  2. http://www.limsipin.com/?p=97

0 komen:

Related Posts with Thumbnails
 

Pasai Blog Ini

MERDEKA bukan pada mata, juga pada minda, rakyat boleh bersuara atau mempunyai pandangan sendiri. Negara kita mengamalkan sistem demokrasi, oleh itu sistem kerajaan terdiri daripada dua golongan iaitu pemerintah dan juga pembangkang. Pembangkang adalah sebahagian daripada sistem kerajaan berdemokrasi, bukan pengkhianat negara! Hanya mereka yang bodoh yang tak memahami erti demokrasi, takkan dapat memahaminya. Peranan pembangkang adalah mengimbangi sesebuah kerajaan, supaya pemerintah yang memerintah tidak menggunakan kuasa sewenangnya. Sesebuah kerajaan bukanlah seperti kelab bola, maka kita sebagai rakyat Malaysia harus lebih bertanggung jawab kepada negara dan bukan parti politik yang dipuja. Angguk punya angguk menyembah pemimpin, menyembah ketua, menyembah raja,... penyakit negara membarah dan makin parah. Adakah kita mahu sejarah hitam tanah melayu (suatu BALA, bencana, musibah) berulang? Ini janji Allah swt. kepada mereka yang mengkhianati amanah-Nya.

Lain-lain