Kau Yang Tak Mengerti
this site the web

Malaysia beralih ke biofuel tahun depan

Malaysia to switch to biofuel next year (AFP - Thursday, March 25)
KUALA LUMPUR, March 24, 2010 (AFP) – Malaysia, the world's second-largest palm oil producer, will make it mandatory for all vehicles to use biofuel from next year, the government announced Wednesday.

Malaysia's plans to shift to biofuel -- a mixture of diesel with five percent processed palm oil -- have been delayed over the past few years due to price fluctuations.

The plan will now be implemented in stages in several central states from June 2011, the Plantation Industries and Commodities Ministry said in a statement, adding that the extra cost will be borne by petroleum companies.

The policy "will benefit the country as biofuel is environmentally friendly and it will reduce our dependence on petroleum diesel," the ministry said.

"It will also strengthen the palm oil prices and enable the planters, especially smallholders, to benefit from the stronger palm oil price."

sumber : Yahoo! News (AFP).


terjemahan:
Malaysia beralih ke biofuel tahun depan (ANTARA News - Rabu, 25 Mac)
KUALA LUMPUR, 24 Mac 2010 (AFP) - Malaysia, negara pengeluar minyak sawit dunia kedua terbesar, akan mewajibkan semua kenderaan untuk menggunakan biofuel pada tahun depan, diumumkan oleh kerajaan semalam.

Malaysia bercadang beralih ke biofuel - campuran diesel dengan lima peratus minyak kelapa sawit yang diproses - telah tertunda selama beberapa tahun karena ketidak stabilan harga.

Plan itu akan dilaksanakan secara berperingkat di beberapa negeri bermula Jun 2011, Menteri Kementerian Perladangan Industri dan Komoditi mengatakan dalam sebuah kenyataan, dengan menambah bahawa kos tambahan akan ditanggung oleh syarikat petroleum.

Dasar ini "akan menguntungkan negara kerana biofuel adalah mesra alam dan ia akan mengurangkan pergantungan kita pada minyak diesel," kata menteri.

"Ini juga akan memperkukuhkan harga minyak kelapa sawit dan membolehkan peladang, terutama peladang kecil, untuk mendapatkan keuntungan daripada harga minyak kelapa sawit yang lebih kuat."



Tahniah kesan kepada pengguna:
  • Harga minyak sawit akan naik.
  • Harga minyak masak akan naik.
  • Kekurangan bekalan minyak sawit dalam negara.

Betul ke dengan penggunaan biofeul masalah pencemaran dapat di atasi? Tak sekolah ke menteri2 itu? Meskipun penggunaan biofuel, ia bukan 100% berasaskan minyak sawit. Kandungan biofuel masih lagi 95% minyak diesel galian. Oleh itu pencemaran akibat kandungan logam berat dan sulfur masih berlaku. Sekali pun jika biofuel 100% bersumberkan tumbuhan.

Konsep tiada pencemaran adalah dalam kes enjin unggul (ideal) di mana pembakaran bahan api dalam enjin adalah 100% sempurna. Realiti ini sebenarnya tak wujud, lihat bagaimana kenderaan2 yang menggunakan diesel di atas jalan. Ada yang mengeluarkan asap hitam, ada yang daif dan sebagainya. Pembakaran bahan api yang sempurna tidak berlaku, oleh itu kandungan gas karbon monoksida (CO)yang dibebaskan oleh kenderaan masih tinggi. Apakah kesan karbon monoksida berlebihan kepada alam sekitar dan juga lapisan ozon?

Karbon monoksida adalah sejenis gas beracun (toksik) yang merosakkan sistem pernafasan dan pada kepekatan serendah 667ppm ia boleh membawa maut.

Lihat : Wikipedia.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails
 

Pasai Blog Ini

MERDEKA bukan pada mata, juga pada minda, rakyat boleh bersuara atau mempunyai pandangan sendiri. Negara kita mengamalkan sistem demokrasi, oleh itu sistem kerajaan terdiri daripada dua golongan iaitu pemerintah dan juga pembangkang. Pembangkang adalah sebahagian daripada sistem kerajaan berdemokrasi, bukan pengkhianat negara! Hanya mereka yang bodoh yang tak memahami erti demokrasi, takkan dapat memahaminya. Peranan pembangkang adalah mengimbangi sesebuah kerajaan, supaya pemerintah yang memerintah tidak menggunakan kuasa sewenangnya. Sesebuah kerajaan bukanlah seperti kelab bola, maka kita sebagai rakyat Malaysia harus lebih bertanggung jawab kepada negara dan bukan parti politik yang dipuja. Angguk punya angguk menyembah pemimpin, menyembah ketua, menyembah raja,... penyakit negara membarah dan makin parah. Adakah kita mahu sejarah hitam tanah melayu (suatu BALA, bencana, musibah) berulang? Ini janji Allah swt. kepada mereka yang mengkhianati amanah-Nya.

Lain-lain